NASZE SUMIENIE

By admin|Listopad 13, 2015|Sympatia|0 comments

Nasze sumienie nic nie wie o tej wszechmocy społeczeństwa. Z drugiej strony człowiek, który z powodu „braku sumienia” nie czułby negatywnej wartości swego chcenia, który zachowywałby się całkiem naiwnie, „jak gdyby niczego nie uczynił”, mógłby za pomocą energii psychicznej niezbędnej do tego rodzaju „bezczelności” zarazić w końcu innych swoim poczuciem niewinności, tak iż również oni mieliby go za niewinnego. Wówczas musiałby on, według Smith’a, również być Z pewnością jednak’me stałby się dzięki temu niewinny.Etyka sympatii błądzi także dlatego, że od razu narusza oczywiste prawo preferencji (Yorzugsgesetz) , [zgodnie z którym] wszelkie pozytywnie wartościowe „spontanicz­ne” akty należy przedkładać nad akty czysto „reaktywne”. Każde współodczuwanie jest jednak w swej istocie reak­tywne, nie [ma natomiast takiego charakteru] np. miłość.Wszelako nie tylko samooceny można dokonywać bez interwencji aktów sympatetycznych, także w ocenie dru­giego człowieka (Fremdbeurteilung) wspólodczucie wcale nie musi pośredniczyć, jak to pokażą dalsze analizy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *